Tuesday 12 April 2011

KASIHI IBU BAPA

Kasihi ibu bapa kita...walaupun besar mana pun kebaikan yang kita lakukan kepada mereka, kita tetap tidak mampu untuk membalas jasa mereka.  Keperitan menanggung 9 bulan di dalam kandungan, kepedihan dalam meniti kehidupan yang dalam kesempitan...apa tah lagi kesakitan ketika melahirkan...terbalas kah kita?


Janganlah diherdik mereka...mentang-mentang mereka dah tak berdaya untuk mendengar dengan baik...  Janganlah menghina mereka...mentang-mentang la harta mereka telah pun diwasiatkan kepada kita...  Jangan lah perbodohkan mereka...mentang-mentang la kita dah pandai uruskan hal duniawi ini....Janganlah di'kaki'kan mereka...mentang-mentang la kaki kita lebih besar darinya... Jangan lah...jangan lah...jangan lah...!


Ingat tak masa kita kecil tak berdaya...lapar... tahunya menangis saja.... dia lah yang suapkan kita, susukan kita... Ingat tak masa tu kita tak tahu pun nak mandi dan bersihkan diri...dia lah yang mandikan dan bersihkan kita...kita jadi wangi, hangat kena bedung...hangat dalam pelukannya... masa tu kaki kita sebesar dua jari mereka saja...kita dijaga, disayangi, dikasihi dalam suasana yang kita sendiri faham...lafaz tak terucap...dan sebenarnya kita tahu itu...


Tapi...kenapa? sombong sangat kah kita ini untuk mengakui itu semua? tinggi sangatkah darjat kita hingga melupakan itu semua?  siapakah kita?  siapakah mereka?


Kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihi kamu sementara kamu masih kecil!  Kerana apa?  masa kita kecil, kita tak berupaya... sama keadaannya ketika mereka tua...tak berdaya.  Ketika kecil kita tak 'faham bahasa', ...sama ketika mereka tua...kita kena ikut kehendak mereka. Begitu juga halnya dengan kasih sayang...ketika kita kecil kita amat perlukan perhatian dan kasih sayang.  Ketika tua pun mereka perlukan perhatian dan kasih sayang.  Ketika kecil kita comel...tak ada gigi, ...sama juga ketika mereka tua tak ada gigi...


Sesungguhnya dunia ini ibarat roda...sekali di atas dan sekali di bawah dan ia berpusing....mungkin masa kita berdaya ini kita mampu lakukan apa sahaja.  Tapi ingat! bila kita tua nanti...jika kita berikan contoh yang buruk kepada anak-anak kita, nescaya balasan yang sama juga akan kita perolehi nanti...  Bertaubat sebelum terlambat, rebutlah peluang ketika mereka ada di depan kita...mohon kepada mereka untuk doakan keberkatan kehidupan kita...kerana Allah Maha Mendengar lagi Maha Perkenan doa dari mereka.  


"Ya Allah ampunkan dosa kedua ibubapaku, peliharalah mereka, kasihanilah mereka sebagaimana mereka telah mengasihaniku ketika aku kecil"

Al-Fatihah buat arwah ayahandaku yang telah pergi ketika usiaku 3 tahun... Al Fatihah juga buat hati bondaku semoga dia sentiasa bahagia meniti hari-hari mendatang dan dikurniakan kesihatan yang baik....

No comments:

Post a Comment