Monday 10 December 2012

APA ADA PADA NAMA...


Firman Allah SWT, "HAI orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain (kerana) harus puak dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah sesetengah kamu menyatakan keaiban sesetengah yang lain dan janganlah pula kamu memanggil antara satu sama lain dengan gelaran yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah (panggilan) nama fasik sesudah iman dan barang siapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan yang fasik), maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah al-Hujuraat [049], ayat 11)
 
 
 

Jangan sesekali memanggil seseorang dengan panggilan yang tidak disukai olehnya

Al kisah ketika Rasulullah bersama para sahabat....Singa Allah dan Singa Rasul adalah gelaran agung yang diberikan oleh Rasulullah SAW kepada Hamzah bin Abdul Muttalib. Pada zaman Rasulullah, memang terdapat gelaran-gelaran yang diberikan baginda kepada para sahabatnya. Contohnya:
 
1. Abu Hurairah (Bapa Kucing) diberikan kepada Abdul Rahman Bin Saqr,
2. Humairah (Pipi Merah) diberikan kepada Siti Aisyah,
3. Asadullah (Singa Allah) diberikan kepada Hamzah Abdul Muttalib,
4. Saifullah (pedang Allah) diberikan kepada Khalid al-Walid.
 
Semua gelaran di atas bukan bertujuan menghina tetapi menunjukkan rapatnya hubungan Rasulullah SAW dengan mereka.
 
Gelaran Hormat Sebagai Rakan Sekerja
 
Begitu juga gelaran hormat sesama rakan sekerja... panggil lah rakan sekerja dengan gelaran yang digemari dan semakin memotivasikannya.... menjadikan diri mereka sentiasa  dihargai ketika 8 jam bekerja.  Kita juga akan dihormati.  Ukhuwah pun semakin erat.
 
 
Jangan Rasa Diri Sudah Cukup Baik...!
Mungkin dia jauh  lebih baik dari kita... orang sekarang suka sebut 'budget baik' untuk sifat 'ujub dalam diri sendiri.  Sungguh buruk sikap ini... tapi kebanyak kita ada simpan 'stok' ni dalam diri kita... tak percaya, cuba hayati suara hati sendiri... sebab ini adalah bisikan syaitan yang sentiasa berusaha untuk menghapuskan segala amalan baik yang telah kita lakukan.  Sifat 'ujub inikan pembakar atau penghapus segala kebaikan yang telah kita lakukan...bukan?!
 
Lantaran itu menganggap orang lain serba tak sempurna dan tidak sebaik dirinya... lalu menyarankan itu dan ini agar orang itu akan menjadi baik dan hebat seperti dirinya! na'uzubillah!!! Muslimat, jangan lah percaya bisikan ini... inilah sebenarnya tipu daya syaitan...!
 
Muslimat, buatlah banyak kebaikan dan sembunyikanlah! Rendahkan lah hati serendah rumput di lereng bukit, menahan tanah tidak luruh...membantu manusia berjalan kaki...  Belajar juga dari kebaikan dan kelemahan orang lain.  Ingat, bahawa Allah ciptakan manusia mempunyai kelebihan tersendiri.  Setiap manusia itu unik.  Masing-masing ada peranan mereka sendiri.  Walaupun mereka hanya pencuci! Hormatilah juga mereka...
 
 
 
Romantik Sebuah Sunah Nabi Dalam Hubungan Suami Isteri
 
Begitu juga di alam rumahtangga, panggilan atau gelaran bukan sahaja akan disukai oleh pasangan, malah akan mengeratkan lagi hubungan kasih sayang.... jelas saja bagaimana Baginda Rasullullah memanggil nama Aisyah dengan Si Humairah...!

Panggilan – Memanggil isteri dengan panggilan atau gelaran yang disukai. Contohnya “ayang”, “darling”, atau apa jua panggilan manja yang amat disenangi, maka ia dapat memberi impak bermakna buat isteri.
 
Sikap romantik lahir dari hati yang kaya dengan kasih sayang. Ia adalah manifestasi daripada akhlak mulia yang terpancar melalui percakapan dan perbuatan sehari-hari. Sikap romantik ini perlu dikekalkan sepanjang masa, walaupun pada usia perkahwinan semakin bertambah.

Gangguan anak-anak malah cucu-cucu tidak wajar dijadikan alasan untuk tidak lagi bersikap romantik bersama pasangan masing-masing.
 
Beraubatlah!
 
Sentiasalah bertaubat.  Bertaubat tak semestinya kena di atas tikar sejadah sahaja.  Di mana-mana sahaja kita boleh lakukannya.  Waimah di hadapan PC, berjalan, memandu, makan, berbaring....! 
 
Janganlah zalim dengan diri sendiri.  Dengarlah suara hati yang mulus.  Sesungguhnya Allah suka kepada hambaNya yang bertaubat.  Rasullah s.a.w yang dijanjikan syurga pun sentiasa bertaubat kepada Allah.  Apatah lagi kita...
 
 
 
Firman Allah di atas sesungguhnya mengandungi seribu satu pengajaran dalam menjaga perhubungan sesama manusia... masih banyak lagi yang boleh dihuraikan dan dikongsikan di sini...ini hanya sebagai catatan dan peringatan untuk diri saya sebelum saya terlupa... jika ianya bermanafaat, bolehlah kita kongsikan dan amalkan bersama...Insyaalah...

1 comment:

  1. wah kak mala, best entry ni :-) good come back dear.

    ReplyDelete