Monday 14 March 2011

MAAFKAN DIA...!

Jadilah seorang yang pemaaf…kerana banyak kelebihan orang yang memberi maaf…

Walaupun hati kita sungguh sakit, pedih, terguris, terluka…tapi percaya, tak  ubat yang paling mujarab untuk itu adalah BERIKAN KEMAAFAN…?  Lepas itu hati kita akan berasa sungguh tenang… lapang…gembira…fikiran kembali positif…wajah bertambah seri…
Memang la mula-mula tu sungguh sukar untuk memaafkan dengan sepenuh hati.  Tapi bila sampainya ‘one fine day’ kita boleh memaafkannya keikhlasan itu akan datang sendiri dan akhirnya kita akan lupa akan kesakitan yang pernah kita rasa itu.

Ini sebenarnya satu terapi kepada hati yang sihat.  Jadi, jangan bersedih apabila kita disakiti.  Fikirkan yang positif.  Kadang kala kita perlu berubah.  Mungkin dengan cara yang ‘lembut’ kita tak nak berubah…maka bila kita kena uji dengan sikit ‘kasar’ dengan keadaan seperti ini,..baru lah kita sedar kesilapan kita itu. Tiba-tiba sebenarnya kita boleh berubah.  Malah boleh berhijrah untuk menjadi yang lebih baik lagi.  Hebat, kan sunnatullah ini…?

Lagi orang mampu memaafkan ini adalah orang yang benar-benar hebat.  Ini kerana mereka mampu mengawal minda dan perasaan amarah mereka.  Dari segi perubatan moden, orang yang memaafkan akhirnya akan mengurangkan tekanan dalam jiwa mereka.  Apabila ini Berjaya dilakukan maka masalah seperti tidak boleh tidur malam, sakit perut dan stress boleh ditangani. 

Di dalam Al-Quran ada menyebutkan tentang Allah menyuruh kita supaya memaafkan orang lain…antaranya…
Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh (jahil). (QS. Al-A’raaf, 7:199)
Dalam ayat lain Allah berfirman: "...dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang." (QS. An Nuur, 24:22)
dan jika kamu maafkan dan kamu santuni serta ampuni (mereka), maka sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. (QS. At Taghaabun, 64:14)
Juga dinyatakan dalam Al Qur'an bahwa pemaaf adalah sifat mulia yang terpuji. "Tetapi barang siapa bersabar dan memaafkan, sungguh yang demikian itu termasuk perbuatan yang mulia." (Qur'an 42:43)
Berlandaskan hal tersebut, kaum beriman adalah orang-orang yang bersifat memaafkan, pengasih dan berlapang dada, sebagaimana dinyatakan dalam Al Qur'an, "...menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain." (QS. Ali ‘Imraan, 3:134)


Dan banyak lagi…
Oleh itu pembaca sekalian…marilah kita belajar untuk memaafkan orang lain…

No comments:

Post a Comment