Tuesday 8 March 2011

Dunia ini tak adil...



Bukan bermakna bahawa dunia penciptaan Allah ini tidak sempurna.  Sempurna! malah sungguh sempurna!  Dunia ini tak ada keadilan...kerana ajaran Islam tidak dilaksanakan sepenuhnya...!  Indahnya hidup di dunia ini jika ajaran Islam dipatuhi.  Perundangan Islam dilaksanakan sepenuhnya. Al-Quran dan Sunnah dituruti.

Mana ketidakadilannya?  Ingat tak lagi kisah arwah Nurin Jazlin? di mana pembunuhnya?  Bayi-bayi yang dibuang di tepi jalan, longkang, tandas, surau, masjid, taman...siapakah ibu mereka?  penipuan...rasuah...penganiayaan...

Begitu juga kadang-kadang kita terjumpa dengan orang yang begitu miskin hidupnya...melarat...merempat...seperti tiada lagi jalan keluar dari kemiskinan itu. 
  
Dengan itu jangan lah bersedih...kerana kita perlu mengimani bahawa kehidupan ini bukan hanya di dunia...malah nanti di akhirat.  Di sana segala ketidakadilan akan diadili oleh Allah Yang Maha Adil jua.  Dari perkara atau perbuatan besar hinggalah sekecil zarah pun Allah akan kira.  Di sana lah nanti akhirnya akan ditempatkan orang yang taat dan sabar di dunia akan mendapat balasan kebaikan di syurga seperti yang Allah janjikan di dalam Al-Quran.  Begitu juga orang yang zalim di atas muka bumi ini Allah akan mengazab mereka di  neraka.  Waallahua'lam.

No comments:

Post a Comment